Nem szereti, ha mesélek neki – mit tegyek?

A legtöbb gyerek szereti, ha lekuporodunk mellé a szőnyegre, vagy bekuckózunk a fotelba, és mesélünk neki. Akár könyvből, akár fejből – csak az a fontos, hogy mondjuk azt a mesét! Még, még, még…

El sem akarjuk hinni, hogy vannak gyerekek, akik ezt nem szeretik. Egyszerűen kiveszik a kezünkből a könyvet, becsukják, és még el is dobják jó messzire…sajnos ezzel ördögi kör veheti kezdetét, hiszen anyaságunkat a gyermekünkkel való kapcsolat is alakítja.

Jó anyaként reagálunk az igényeire, és ha nem szeret mesét hallgatni, de autózni igen, akkor inkább autózunk. Ez teljesen rendben is van.

Csakhogy az olvasás nagyon fontos, legalább annyira, mint a közös autózás! Így, ha rendszeresen elmarad, nem ússzuk meg következmények nélkül.

Pszichológusok figyelték meg, hogy a figyelemzavarral, illetve diszlexiával diagnosztizált gyerekekről gyakran említették a szüleik, hogy nem szerették a mesélést, de főleg a felolvasást.

Sajnos ez a tény inkább kedvezőtlen irányba befolyásolta a fejlődésüket a későbbiekben is.

Valószínűsíthető, hogy azért nem kedvelték eme közös tevékenységet, mert nem értették pontosan a történetet. Figylemzavar esetén elkalandozott a figyelmük, és elvesztették a mese fonalát, diszlexia esetében pedig a szókincs hiányosságai miatt nem kerekedett ki számukra a történet.

De akkor mégis, mit tehetünk?

Először is, próbáljuk meg kideríteni, miért nem szereti ezeket az alkalmakat?

  • Biztos, hogy a korosztályának megfelelő mesét olvassuk neki? Próbáljunk meg visszalépni, hátha csak ez a gond.
  • Nem fáradt, amikor olvasni próbálunk? Ne csak estimesét olvassunk, hanem próbálkozzunk hétvégén délelőtt, vagy akár reggeli után, amikor még biztosan nem fáradt.
  • Volt már alkalma szabadon tevékenykedni, mozogni?

Ha a fentiek nem vezetnek eredményre, több dolgot is megpróbálhatunk!

  1. Diavetítés: a diavetítés során a figyelem fókusza igen erősen a diára helyeződik, sokkal hatékonyabban rabul ejti  a gyerekeket, mintha  könyvből olvasnánk. Elképzelhető, hogy a diavetítés során könnyebben ráérez a történetek okozta élményre, és később már a könyvből olvasás is felkelti az érdeklődését.
  2. Bábozás: mozgalmasabb lesz számára a történet, mert nem csupán passzív hallgatója lehet, hanem aktív résztvevője is! Nem kell rögtön bábokra beruházni, tökéletesek a plüssjátékai is!
  3. Nézz a szemébe, miközben mesélsz! Tudom, nehéz így könyvből olvasni, de lehet, hogy a gyermekednek szüksége van a veled való kapcsolatra mesehallgatás közben is!
  4. Énekeljetek, mondókázzatok! Elképzelhető, hogy a mese még túl hoszzú, és monoton szöveg számára.
  5. Csak nézegessétek a könyveket! Keltsd fel az érdeklődését a képek iránt, beszéljétek meg, mit lát az egyes oldalakon!
 

Gomba (1) csoport

Tulipán (2) csoport

Pillangó (3) csoport

Maci (4) csoport

Margaréta (5) csoport

Cica (6) csoport

Süni (7) csoport

Csigabiga (8) csoport