Madarász Ovi
"Csodabogarak" - rajzpályázat - eredményhirdetés

 

Gábor ma átvehette az óvodában a díját, amit a rajzversenyen elért

helyezéséért kapott.

Milánnak az óvó nénije fogja majd átadni.

Gratulálunk a díjazottaknak, azoknak akik munkái a múzeumban

megtekinthetőek,

és azoknak a gyerekeknek, akik rajzaikkal részt vettek ezen.

 


"Április 27-én nyitottuk meg a rajzkiállítást, ahová nagy örömünkre sokan eljöttek.

Külön öröm volt, hogy sok gyermek, és sok díjazott kis művész is megjelent.

A rajzok nagy sikert arattak, még május 4-ig megtekinthetők.

Mindenkit bíztatunk, hogy jöjjön el a Duna Múzeumba, ahol a sok-sok érdekesség mellett a

rajzok is megtekinthetők!"

 

"A Csodabogarak Alapítvány „Mi a mimikri?” címmel meghirdetett rajzpályázatának nyertesei

A rajzpályázat zsűrizésében részt vettek:

  1. Sasvári Zoltán Bogárháton projekt vezető, a Csodabogarak Alapítvány kuratóriumának elnöke,
  2. Varga Piroska fejlesztő pedagógus, a Csodabogarak Alapítvány kuratóriumának tagja,
  3. Székely Kálmán, entomológus, grafikus művész, a Magyar Rovartani Társaság képviseletében,
  4. Sajnovits Péter képzőművész, restaurátor

A Csodabogarak Alapítvány első ízben hirdette meg rajzpályázatát óvodáknak a farsanghoz kapcsolódó bogaras bemutatóhoz kötve. A pályázatba később a Brassó utcai Általános Iskolások is bekapcsolódtak, ahol évi 4 alkalommal, évszakhoz kötődő Bogár sulit láthatnak a gyerekek. A 3 megyén és Budapesten kívül lehetőséget kaptak az ajkai óvodások a részvételre, különös tekintettel arra, hogy az ajkai óvoda a térség Zöld bázis óvodája, ahol kiemelten kezelik a gyerekek környezeti nevelését.

Összesen 7 óvoda jelentkezett, ami első alkalommal örvendetes szám.

A beérkezett több mint  150 alkotást a zsűri az alábbi főbb szempontok alapján bírálta el,

minden esetben a korosztályi sajátosságok figyelembe vételével:

- megfigyelőképesség,

- rovarábrázolás pontossága,

- természet közeli ábrázolásmód,

- közösségi élmény kifejezése,

- különleges technikák alkalmazása;

Összességében elmondható, hogy nagyon nehéz volt kiemelni a sok kedves és jó rajzból a helyezettek rajzait. Mindenki dicséretet érdemel, és igazából mindenkit díjazott volna a zsűri, azonban mégis kellett sorrendet felállítani.

Óvodások

Kategóriák:

Közösségi élmény ábrázolás

2. Táncos Gábor Budapest, Deák F. úti óvoda

 

Év rovarának, a nagy szarvasbogárnak az ábrázolása


2. Zsibrita Milán Budapest, Deák utcai óvoda,

 

A díjazottakon kívül kiállításra kerülnek még az alábbi gyerekek rajzai:


Budapest Deák Óvoda

-        Miklós Máté

-        Radnai Julianna

 

A kiállítás megnyitójára 2017. április 27-én 17 órától kerül sor, és május 4-ig tekinthető meg az esztergomi Duna Múzeumban.

Minden kedves résztvevőnek szívből gratulálunk és szeretettel várjuk a megnyitóra.

 

Kesztölc, 2017.04.18.

 

Sasvári Zoltán s.k.

Csodabogarak Alapítvány elnöke

 

 
"Egy méhcsalád egy napja" - "Bogárháton bemutató foglalkozás"

 

 

 

Micimackó is szereti a mézet, ahogy azt a meséből és a "dalokból"

is tudjuk.

De hogy telik egy méhcsalád egy napja?

Mi csak azt látjuk, hogy röpködnek...

Van aki óvatosan nézegeti, és van, aki sikítva menekül előlük.

A méhek élete azonban izgalmas is.

Nagyon jól szervezett családokban élnek.

Nem titkolt szándékunk, ha a gyerekek egy kicsit jobban megismerik a

méhek életét, akkor talán jobban meg is becsülik azt, óvják,

vigyáznak rájuk.

 

Ehhez kértük Zoli bácsi segítségét, aki ezt megismertette a gyerekekkel.


 

A MÉHEK NAPJÁt 1994-től a Magyar Méhészek Egyesületének kezdeményezésére

április 30-án ünnepeljük Magyarországon.

Mivel hazánkban sajnálatos módon alacsony a mézfogyasztás,

a program nem titkolt célja a méz és a méhészeti termékek megismertetése és megkedveltetése.

 

" A méhcsalád egy napja

Ötvözve az élménypedagógia és a fejlesztő pedagógia elemeit a rovarok

szokásaival, különleges csoportjátékokat dolgoztunk ki.

A játék a középsős és nagy csoportos óvodások számára készült, 1 órás,

melyben minden gyermek szerepet kap.

Beöltözünk, átváltozik a világ és kezdődik a tevékeny rovarélet.


A foglalkozás tartalma:

Felkel a nap, és a méhlaptárban elkezdődik a szorgos munka.

A méhkirálynő etetése, nektár gyújtés, ivadékok gondozása, védekezés a

betolakodók ellen, mind-mind nagyon fontos részfeladatok.

Napnyugtáig szorgoskodunk, közben sok-sok érdekes ismeret és játék

teszik izgalmassá a foglalkozást


Kiegészítő eszközeink nagyrészt újrahasznosított anyagokból készülnek,

ezzel is a környezet megóvásának fontosságára hívjuk fel a figyelmet."

Forrás: http://www.bogarhaton.hu/mehcsalad-csoportjatek/

 

A foglalkozásokról készült képek, az alábbi linkre kattintva tekinthetőek meg.

2017.05.04

 
Madarász Ovi - 8 - Katalinpuszta

 

 

Katalinpuszta egy nagyszerű hely a Madarász Ovi "záró" foglalkozásához.

Itt mindíg van látni és megfigyelni való.

Lehet madarászni, bogarászni, megszagolni, megízlelni...

 

és

 

JÁTSZANI.


Az útvonal - a Gyadai tanösvény kis szakasza igazán izgalmas.

Me lehet figyelni a költőodúk környékén a madarakat, akik ebben az

dőszakban szorgosan hordják fiókáiknak az eleséget.

Virág, rovar mindenütt - aki figyelmesen közlekedik.

A megfigyelést segítették most is a speciális rovarnézők,

amit a gyerekek bátran kézbe is vehetnek.

És mi a legfontosabb, amit most is tanulhattak a gyerekek?

Az, hogy lehet úgy jókedvűen, de figyelmesen közlekedni az erdőben,

hogy közben vigyázunk arra.

Mert ott mi csak VENDÉGEK vagyunk.

Az élményszerzést Laci bácsi gazdagította most is, amit Éva néni

és a gyermekeket kísárő óvodapedagógusok segítették.

 

Legközelebb június elején találkozhatunk itt a családokkal is.

 

És itt lesz ismét a nyári táborunk.

 

 

Az alábbi linken a Tulipán csoport

Pillangó csoport

Maci csoport

Cica csoport

és a Csigabiga csoport látható

 

2017.04.25. - Madarász Ovi - Katalinpuszta

 

Az alábbi linken a

Gomba csoport

Margaréta csoport

és a Süni csoport látható

 

2017.04.27. - Madarász Ovi - Katalinpuszta

 
Madarász Ovi - "Szevasz Tavasz" a Farkas-erdőben

 

 

Azt mondják a cinegék,

Itt a tavasz, nyitnikék!

/magyar népköltés/

 

És hogy valóban itt a tavasz, arról mindannyian meggyőződhettünk a Farkas-erdőben is,

ahol a Madarász Ovi aktuális foglalkozásait tartottuk meg.


Megnéztünk mindent, ami most nyílik, illatozik...

Kilestük, hogy udvarolnak a madarak - hogy keresnek párt maguknak...

Közelről megfigyeltük a farkaspókot, méhecskét, poszméhet... bogárnéző segítségével...

Megkerestük a mókusok fészkét, és azt is, hogy miből...


Nagyon gyorsan elrepült az idő... és talán a gyerekek otthon annyi érdekeset meséltek a tapasztalataikról,

hogy egyre több család fel fogja keresni ezt a közeli, de mégis izgalmas erdőt.


A foglalkozásokról készült képek az alábbi linkekre kattintva láthatóak:

 

Gomba - Margaréta - Süni csoportok

 

Tulipán - Pillangó - Maci - Cica és Csigabiga csoportok

 

 
Madarász Ovi -6- Tengelic az év madara

 

 

 

2017-es év madara a TENGELIC.

Népi elnevezése: stiglic, ami a madár német nevéből ered.

Tápláléka félérett magvakból és bogyókból áll.


Az óvoda udvarán, az etetők környékén is találkozhattunk ezzel a fajjal.

Ezért fontosnak tartottuk, hogy a gyerekek egy olyan szakember, mint Laci bácsi

egy kicsit részletesebben meséljen róla, hogy jobban megismerhessük ezt a "színes arcú" madarat.

A sok ismeret befogadása mellett természetesen most is volt játék és szemléltető anyag.

 

Az alábbi linkre kattintva lehet látni a foglalkozásokon készült képek:

 

2017.02.21. -  Tulipán - Pillangó és Maci csoport

 

2017.02.23. - Gomba - Margaréta - Cica - Süni és Csigabiga csoport

 

 

Az alábbi linkre kattintva sok hasznos információ olvasható a 2017-es év madaráról:

 

http://www.mme.hu/magyarorszagmadarai/madaradatbazis-carca

 

 

r

 

 
"Bogárháton" bemutató foglalkozás

 

 

Januárban megismerkedtek már pár "nemszeretem" állattal, a "Madarász Ovi" foglalkozásokon a gyerekek,

ahol szóba került pár rovar - bogár is.

Sasvári Zoli bácsi, aki a "Bogárháton" bemutató foglalkozást tartotta, kiegészítette,

színesítette, új ismeretekkel gazdagította.

A foglalkozáson kiderült a gyerekek számára, hogy

- mit csinálnak télen a rovarok?

- vannak hidegtűrő rovarok, és milyen érdekes, különös azok világa,

- mire jó a "mimikri"?

- rovarok, az álcázás mesterei,

- és természetesen a témához kapcsolódó interaktív játékok nélkül elképzelhetetlen az

óvodás korosztály számára egy jó foglakozás.

A gyerekek  eljátszották egy-egy állat viselkedését is, hogy milyen pl.

hogy gyűjti az élélmét a hangya, illetve a hótöcsök.

Sok-sok vidámság, játszva tanulás.

A hideg téli napokba örömteli hangulatot teremtve, felejthetetlen perceket élhetnek

át a részt vevők.

A bemutató fejlesztő pedagógiai és élménypedagógiai elemekkel, makettek -

(melyek újrahasznosított anyagból készülnek)- hótücsök, ugróvillás, foltos hátú fenyvescincér,

alföldi homokfutrinka, balatoni hínárbogár, mezei tücsök, réti hangya,közönséges állaspók.

De voltak olyan élő példányok - afrikai vándorsáska, afrikai óriás ezerlábú (Lajoska),

csíkoshátú kéregutánzó sáska amiket a gyerekek meg is simogathattak, ha szerették volna.

És szinte mindenki meg érintette ezeket a rovarokat.

Így interaktív módon ismerteti meg a gyerekeket a rovarvilág csodáival.

 

És miért is volt fontos ez?

A "Bogárháton projekt" legfőbb célkitűzése a környezettudatos szemlélet kialakítása, az

élővilág sokszínűségének bemutatása az ízeltlábúak szépségén, hasznosságán keresztül.

Az óvoda udvarán is sok rovar található, ami részben a tudatos "madárbarát kert"

tervezésnek is köszönhető.

A körülöttünk lévő környezet megismerése, elfogadása, megbecsülése, felelősségteljes

megóvása talán legfontosabb, már az óvodás korosztály számára is.

Mi ehhez adtunk éj élményt, megismerési lehetőséget, ismeretet.

 

Az alábbi linkre kattintva lehet azokat a képeket látni, amik a mai foglalkozáson készültek.

Érdemes megnézni, a gyerekek reakcióit, rácsodálkozó, boldog arcukat.

2017.01.25 . - "Bogárháton" bemutató foglalkozás

 
Madarász Ovi - "Nemszeretem" állatok

 

 

 

A foglalkozás ezzel a kérdéssel kezdődik:

- "Ki szereti a bogarakat?"

Erre sokan felteszik a kezüket a gyerekek küzül, de mindíg vannak, akik nem.

Következő kérdés - képpel együtt:

- "És a katicát?"

Azt minden gyerek szereti.

- "Pedig a katica is bogár, benne van a nevében is.

Akkor hogy is van ez?"

És innen indul a felfedezés, megismerés.

 

 

Szeretem - nem szeretem.

Miért nem szeretem?

Azért, mert nem ismerem.

De megismerhetem.

 

 

Ez a kérdés mindennap felmerül, az állatokkal kapcsolatban is.

Az óvodában a gyerekek a "Madarász Ovi" foglalkozáson Laci bácsi segítségével ismerkedhettek

meg pár ilyen állattal.

Sok izgalmas szemléltető anyagot rejtett a hátizsák most is, pl. darazsat, darázsfészket,

kígyóbőrt, stb.

És amit már egyszer megismerhettünk, attól talán már nem is kell félni.

És ha nem is sikerült megszeretni - mert ízlés dolga is ez a kérdés-,

a legfontosabb: tisztelni, és vigyázni kell rá.

Ez volt ennek  a foglalkozásnak a célja.

 

Csütörtökön  a Gomba - Margaréta - Süni; Cica és Csigabiga csoport Emese nénivel hasonló élményeket élt át.

 

 

A foglalkozásokon készült képek az alábbi linken láthatóak

 

2017.01.17 - Tulipán - Pillangó - Maci csoport

 

2017.01.19 - Gomba - Margaréta - Süni - Cica és Csigabiga csoport

 
Madarász Ovi -4- "Madárgyűrűzés az óvoda udvarán"

 

 

 

Különleges esemény volt ma az óvoda udvarán.

A Mikulás nemcsak a szakállát rázta meg - kicsit esett a hó-, de a mai madarászovi

foglalkozása is az volt.

Madárgyűrűzés volt a mai program.

Gondos szervezés és előkészítés után - folyamatos madáretetés és itatók feltöltés volt az

előzmény - a Süni csoport udvarrészén

fel lehetett állítani azokat a hálókat, amik a madarak "befogásához" és gyűrűzéséhez szükségesek.

A hálóba több szén - és egy kékcinke is "fennakadt".

A gyűrűzés után természetesen szabadon lettek engedve a madarak.

Előtte azonban Sarlós Dávid bácsi - ő volt a gyűrűző szakemberünk - megmutatta a

gyerekeknek a különböző gyűrű tipusokat - melyik madaárra mi való.

De azt is elmondta, hogy miért fontos ez - a madaraknak nem fáj - miért fontos az így szerzett

információkat összegyújteni.

A gyerekeknek lehetősége volt egyes példányokat közelebbről is megfigyelni, megsimogatni

és az elengedésnél is aktívan segíthettek.

A meggyűrűzött madarak pedig gyorsan vissza is tértek az etetőkre.

És miért volt különleges esemény ez?

- óvoda területén - ahol forgalom is van - ritkán /alig volt még gyűrűzés

- a gyűrűzött példányok a MI madaraink

/Igaz, hogy ők kóborolnak, de valőszínűleg gyakrabban felkeresik az etetőinket és talán a költóodukban éjszakáznak/

- az etetőkön - udvarunkon - talán még látjuk is őket - akkor is öröm lesz, ha nem is tudjuk leolvasni a gyűrű adatait-

- talán a költóodukat választják majd tavasszal, hogy kicsinyeiket felneveljék.

Nagyon fontos volt ez a gyerekek környezettudatosságának és felelősségvállalásának neveléséhez.


Köszönjük szépen Dávid és Laci bácsinak ezt a különleges élményt.

 

"A madárgyűrűzés a vadon élő madarak egyedi jelölésének egyik, legrégebben és leggyakrabban alkalmazott módszere. Leginkább az egyedi kóddal ellátott gyűrűtípusok elterjedtek, de gyakran színes gyűrűk kombinációját is alkalmazzák. Az egyedi jelölés célja leggyakrabban a vonulás kutatása. Ökológiai, etológiai vizsgálatok során, amennyiben fontos a megjelölt példányok későbbi azonosíthatósága, ugyancsak többnyire ez a bevált módszer
jelenti a megoldást.

Mivel a vadon élő madarak túlnyomó része védett, befogásukhoz és jelölésükhöz A védett állatfajok védelmére, tartására, hasznosítására és bemutatására vonatkozó részletes
szabályokról szóló 348/2006. (XII. 23.) Kormányrendelet
rendelkezései szerinti engedély szükséges!

Magyarországon a világon harmadikként kezdték alkalmazni ezt a módszert, amely azóta is fontos eszköze a madártani kutatásoknak."

Forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/Mad%C3%A1rgy%C5%B1r%C5%B1z%C3%A9s_Magyarorsz%C3%A1gon


A gyűrűzésről készült képek az alábbi linken láthatóak:

2016.12.06. - Földszint


2016.12.08 - Emelet



"A madárgyűrűzés egy kutatási módszer, ami a madarak egyedi jelölésén alapul.
A sorszámozott gyűrűkkel megjelölt madarak minden egyes megfigyelése,

visszafogása vagy megkerülése sokat árul el életükről, különösen mozgásukról, vonulásukról.
A madárgyűrűzés segítségével
- sok más igen hasznos eredmény mellett - megismerhetjük az egyes madárfajok szezonális vonulási útvonalait, pihenő- és táplálkozóhelyeit,
telelőterületeit, végső soron a madárvonulási rendszerek egész Földünket átfogó hálózatát.

A standardizált módszereken alapuló mintavételezés során megfogott, megjelölt és
visszafogott madarak adatainak felhasználásával nyert eredmények
a költőállományok olyan jellemzőire engednek következtetni (pl. túlélési valószínűségek,
a teljes élettartamra vonatkozó reprodukciós siker), 
amelyek szükségesek a populációváltozások hátterében húzódó okok felderítéséhez.


A vizsgázott madárgyűrűzők legtöbbször önkéntes madarászok, természetvédelmi szakemberek vagy kutatók.
A hazai Madárgyűrűzési Központ jelenleg 312 madárgyűrűzőt regisztrál, akik évente hozzávetőlegesen 200 ezer madarat gyűrűznek. 
Ennek jelentős részét a hazai madárgyűrűző állomásokon és tudományos vagy
természetvédelmi projektek keretén belül gyűrűzik.

A jelölés során az egyes madárfajok csüdméreteinek megfelelő, "BUDAPEST" feliratú, sorszámozott fémgyűrűket használnak, amelyeket
a Madárgyűrűzési Központ ad ki. Magyarországon a madárjelölési tevékenységet és a Madárgyűrűzési Központot a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium támogatja."

forrás:http://www.mme.hu/madargyuruzes_es_madarvonulas-kutatas

 
Madarász Ovi -3- Környékünkön élő madarak

 

Ma az óvoda környékén élő madarat figyeltük meg a gyerekekkel.

Sajnos elég kevés volt most a madár, de talán ha megszokják, hogy az óvoda udvarán is több helyen táplálék lesz kihelyezve, akkor több megfigyelésre is lesz lehetőségünk.

Szerencsére azért így is láttunk kék- és széncinegét, dolmányos és vetési varjakat, örvös galambot, feketerigót és szarkát.

A nagy fakopácsnak most csak a hangját hallottuk.

Fészket viszont nagyon sokat találtunk, amit talán a gyerekek mg is mutatnak majd a szüleiknek.

Így pl. az óvoda udvarán látható karvaly fészket is.

Még tudtuk nézni, hogy milyen szép a deres fű.

Megcsodáltuk, hogy a fákról most a hideg hatására szinte esőként hullanak le a levelek, amit meg is szagolhattunk.

Megtudhatták a gyerekek, hogy télen is nagyon fontos, hogy a madarak inni tudjanak, és azt is, hogy honnan juthatnak vízhez.

Laci bácsi hátizsákjából most is kerültek elő "kincsek" - képek, tollak és olyan plüss madarak, amiknek a hangját is meghallgattuk.

 

És elhangzott:

VÉDJÜK A MADARAKAT ÉS NE FELEJTSÜK EL, HOGY MOSTANTÓL MÁR NAGYON FONTOS ETETNI ÉS ITATNI ŐKET.

 

Az alábbi linkre kattintva látható a foglalkozásokról készült képek.

 

2016.11.15. - Földszint

 

2016.11.17. - Emelet

 
Madarász Ovi -2- Készülődés a télre

 

Sajnos a nem kedvező időjárás miatt beszorultunk az épületbe.

Így a foglalkozás támája most a "Készülődés a télre" volt.

A gyerekek megtudhatták Laci bácsitól, hogy melyik állat, hogy készülődik a táplálékban szegényebb időszakra.

Van, aki "elköltözik", van, aki jól "belakik" és átalussza a zordabb időszakot.

Van viszont, aki idejön telelni, mert itt még mindíg kedvezőbb az időjárás számára, mint ahol él.

A vándorló állatok - madarak- túlélését pedig az is segíti, ha a területüket védjük.

Pl.: lassan láthatóak és hallhatóak lesznek a vadludak.

Számukra  - is- fontos, hogy a területüket - nádasokat - védjük.

Mert ha nem így történne, akkor hol tudnának megpihenni, táplálékot találni, mielőtt tovább vonulnának?

És van - ez lesz majd a feladatunk-, akiknek segíteni kell, hogy átteleljenek.

Ennek érdekében megfelelő táplálékot és folyadékot kell majd kihelyezni, nemcsak az óvoda udvarára.

 

A legérdekesebb információ viszont az volt a gyerekek számára, hogy?

"Melegít-e a kabát?"

A helyes válasz:

NEM

Ugyanis nem a kabát vagy a ruhadarab melegít.

A testünk az, ami meleg.

A ruhadarabok, pedig csak abban segítenek, hogy szigetelnek, hogy nem szökjön el a testünk melege.

És e miatt - is- kell rétegesen öltözni  a hidegebb időszakban.

Reméljük. hogy sok gyerek feltette ezt a kérdést otthon is.

 

A foglalkozásokról készült képek az alábbi linkeken láthatóak:

2016.10.18 .Földszint

2016.10.20. - Emelet

 

 

 

 
<< Első < Előző 1 2 3 4 Következő > Utolsó >>

1. oldal / 4

Gomba (1) csoport

Tulipán (2) csoport

Pillangó (3) csoport

Maci (4) csoport

Margaréta (5) csoport

Cica (6) csoport

Süni (7) csoport

Csigabiga (8) csoport