Madarász Ovi
Madarász Ovi -8- Kirándulás Gödöllőre

 

 

 

 

 

A "Madarász ovi" programsorozatát minden évben egy egész napos kirándulással zárjuk.

Igyekszünk olyan helyszínt találni, ahol lehet "madarászni", "rovarászni", "növényezni", játszani....- teljes összefüggésében látni, tapasztalni a környezetünket.

Így volt ez most is.

A buszt - mind a 2 alkalommal- az Önkormányzat biztosította számunkra, ami jelentősen csökkentette a kirándulás költségét.

24-én az erdészeti arborétumban voltunk, ami nagyon jó lehetőségeket adott erre.

Itt a gyerekekkel találtunk pl. "nünükét", gyepi békát, láttunk gyöngyvirág mezőt, készítettünk "pásztortáska csörgőt".

26-én sajnos nem tudtunk bemenni az arborétumba, mert a vasúti átjárónál építkezés volt.

E miatt az Erzsébet parkba mentünk, ahol  szintén kihasználtuk a hely lehetőségeit.

Itt meg tudtunk figyelni pl. azt a feketerigót, aki éppen élelmet gyűjtött fiókáinak, hogy csírázik és majd növekszik a vadgesztenye fa,

hogy változik meg az aljnövényzet a különböző fatársulások alatt.

Mindezt sok játékkal "fűszerezve".

Laci bácsi hátizsákjából most is előkerültek -3-ra- "kincsek", ahogy ezt már megszoktuk.

Jó élmény volt ez mind a két alkalommal.

Ha valakinek pedig sikerült felkelteni az érdeklődését erre a 2 jól megközelíthető helyszínre, akkor ezt csak meleg szívvel ajánlani tudjuk.

 

A kirándulásokon készített képeket az alábbi linkre kattintva lehet megtekinteni:

 

2018. 04. 24 és 26 - Gödöllő

 

Az erdészeti arborétumról itt lehet olvasni:

 

http://parkerdo.hu/turizmus/latnivalok/godolloi-erdeszeti-arboretum/

 


Az Erzsébet parkról részletesebben itt lehet olvasni:

 

https://www.gvkik.hu/wiki/index.php5/Erzs%C3%A9bet-park

 
"Egy méh család élete"- "Bogárháton" foglalkozás a nagyobbaknak

 

Van, aki szereti a mézet, és van aki nem.

Azt is tudja minden gyerek, hogy a méheknek közük van ehhez.


De hogy telik egy méhcsalád egy napja?

Mi csak azt látjuk, hogy röpködnek...

Van aki óvatosan nézegeti, és van, aki sikítva menekül előlük.

A méhek élete azonban izgalmas is.

Nagyon jól szervezett családokban élnek.

Nem titkolt szándékunk, ha a gyerekek egy kicsit jobban megismerik a

méhek életét, akkor talán jobban meg is becsülik azt, óvják,

vigyáznak rájuk.

 

Ehhez kértük Zoli bácsi segítségét, aki ezt megismertette a gyerekekkel.

 

A MÉHEK NAPJÁt 1994-től a Magyar Méhészek Egyesületének kezdeményezésére

április 30-án ünnepeljük Magyarországon.

Mivel hazánkban sajnálatos módon alacsony a mézfogyasztás,

a program nem titkolt célja a méz és a méhészeti termékek megismertetése és megkedveltetése.

 

" A méhcsalád egy napja

Ötvözve az élménypedagógia és a fejlesztő pedagógia elemeit a rovarok

szokásaival, különleges csoportjátékokat dolgoztunk ki.

A játék a középsős és nagy csoportos óvodások számára készült, 1 órás,

melyben minden gyermek szerepet kap.

Beöltözünk, átváltozik a világ és kezdődik a tevékeny rovarélet.


A foglalkozás tartalma:

Felkel a nap, és a méhlaptárban elkezdődik a szorgos munka.

A méhkirálynő etetése, nektár gyújtés, ivadékok gondozása, védekezés a

betolakodók ellen, mind-mind nagyon fontos részfeladatok.

Napnyugtáig szorgoskodunk, közben sok-sok érdekes ismeret és játék

teszik izgalmassá a foglalkozást


Kiegészítő eszközeink nagyrészt újrahasznosított anyagokból készülnek,

ezzel is a környezet megóvásának fontosságára hívjuk fel a figyelmet."

Forrás: http://www.bogarhaton.hu/mehcsalad-csoportjatek/

 

Az alábbi linkre kattintva láthatóak a foglalkozáson készült képek:

2018.04.05. - egy méh család élete-"Bogárháton"foglalkozás a nagyobbaknak

 
"Baglyocskák" a Természettudományi Múzeumban

A mamutok világa, főleg a Jégkorszak című film megjelenése óta érdekli nagyon a gyerekeket, a "MI" "baglyocskáinkat is.

De vajon milyenek voltak a rajzfilmfigurák a valóságban?

Melyek léteztek, és melyek a fantázia szülöttei?

Milyenek voltak valójában a jégkorszak legismertebb állatai?

Miért volt gyapjas a mamut?

Mivel táplálkozott?

Egyáltalán, mikor élt ez a hatalmas állat?

Éltek abban az időben emberek?

Ha igen, találkozhatott-e egymással mamut és ember?

Milyen körülmények között, hogyan éltek az ősemberek?

Milyen fegyvereik voltak?

Az emberek élete nagyon megváltozott azóta.

A mai gyerekeknek nehéz elképzelni, megérteni, hogy volt élet számítógép és autó nélkül is.

Akkoriban az egyszerű tűzgyújtás sem volt egyszerű feladat.

Valódi tüzet persze nem gyújtottunk a foglalkozáson, de az élmény kedvéért kipróbáltuk a tűzcsiholást.

A beszélgetést sok valódi maradvány (pl. barlangi medve lábszárcsontja, óriásszarvas agancstöredéke)

kézbeadásával tettük izgalmassá, végül pedig kipróbálhattuk a barlangrajz-készítés cseppet sem könnyű technikáját.

 

A foglalkozás végén pedig egy jó nagyot játszottunk az Orczy kert játszóterén.

Az alábbi linkre kattintva lehet a nap eseményeiről készült képeket megtekinteni.

 

2018.04.04. - Baglyocskák a Természettudományi Múzeumban

 
Madarász Ovi -7- "Szevasz tavasz!"

 

Reméljük, hogy hamarosan már tényleg tavasz lesz.

A maradász ovi aktuális foglalkozásán legalábbis e témát jártuk ma körül.

Megbeszéltük, hogy milyen növények, rovarok láthatóak mostanában...

ill. hogy a különböző madarak, hogy készülnek a tavaszra.

Hogy udvarolnak a hímek a nőstényeknek, milyen fészket építenek.

Nagyos szeretnénk, ha az idén is lenne hasonló megfigyelősi lehetőségünk, mint ami a fenti képen látható -

széncinke elfoglalja a költőodút és eteti a fiókáit.

Az alábbi linkre kattintva láthatóak a mai foglalkozáson készült képek is.


2018.03.22. - Madarász Ovi /7/ "Szevasz tavasz .../

 
Madarász Ovi - Madárgyűrűzés az óvoda udvarán

 

 

Madárgyűrűzés volt a mai program.

És egy érdekesség ezzel kapcsolatban.

Az előző évben is, amikor ez a program volt az óvoda udvarán

- csak akkor decemberben - esett a hó.

Így volt ez ma is.

Ennek sok előnye is volt.

Gondos szervezés és előkészítés után - folyamatos madáretetés és itatók feltöltés volt az

előzmény - a Süni csoport udvarrészén

fel lehetett állítani azokat a hálókat, amik a madarak "befogásához" és gyűrűzéséhez

szükségesek.

A hálóba több szén - és egy kékcinke is "fennakadt", illetve őszapók.

 

 

 

A hálót kerülgette, de nem akadt most fent a tengelic is.

Közelről meg tudtuk figyelni nemcsak a vetési varjakat, de a hozzájuk "csapódó" csókákat is.

 

 

A közeli fán pedig egy nagy fakopács "illegette" magát, illetve a zöld küllő hangját

hallottuk szinte folyamatosan.

 

A gyűrűzés után természetesen szabadon lettek engedve a madarak.

Előtte azonban Sarlós Dávid bácsi - ő volt a gyűrűző szakemberünk az idén is- megmutatta a

gyerekeknek a különböző gyűrű típusokat, hogy melyik madárra mi való.

De azt is elmondta, hogy miért fontos ez - a madaraknak nem fáj - miért fontos az így szerzett

információkat összegyűjteni.

A gyerekeknek lehetősége volt egyes példányokat közelebbről is megfigyelni, megsimogatni

és az elengedésnél is aktívan segíthettek.

A meggyűrűzött madarak pedig gyorsan vissza is tértek az etetőkre.

Érdekesség, hogy az egyik frissen gyűrűzött őszapó kétszer is berepült a hálóba.

Ez is bizonyíték arra, hogy a madaraknak ez a procedúra tényleg nem fáj.

 

 

És miért volt különleges esemény ez?

- óvoda területén - ahol forgalom is van - ritkán /alig volt még gyűrűzés

- a gyűrűzött példányok a MI madaraink

/Igaz, hogy ők kóborolnak, de valószínűleg gyakrabban felkeresik az etetőinket és talán a

költőodúkban éjszakáznak/

- az etetőkön - udvarunkon - talán még látjuk is őket - akkor is öröm lesz, ha nem is tudjuk

leolvasni a gyűrű adatait-

- talán a költőodukat választják majd tavasszal, hogy kicsinyeiket felneveljék.

Nagyon fontos volt ez a gyerekek környezettudatosságának és felelősségvállalásának

neveléséhez.


Köszönjük szépen Dávid és Laci bácsinak ezt a különleges élményt.

 

 

 

"A madárgyűrűzés a vadon élő madarak egyedi jelölésének egyik, legrégebben és leggyakrabban alkalmazott módszere.

Leginkább az egyedi kóddal ellátott gyűrűtípusok elterjedtek, de gyakran színes gyűrűk kombinációját is alkalmazzák.

Az egyedi jelölés célja leggyakrabban a vonulás kutatása. Ökológiaietológiai vizsgálatok során,

amennyiben fontos a megjelölt példányok későbbi azonosíthatósága, ugyancsak többnyire ez a bevált módszer

jelenti a megoldást.

Mivel a vadon élő madarak túlnyomó része védett, befogásukhoz és jelölésükhöz

A védett állatfajok védelmére, tartására, hasznosítására és bemutatására vonatkozó részletes 

szabályokról szóló 348/2006. (XII. 23.) Kormányrendelet rendelkezései szerinti engedély szükséges!

Magyarországon a világon harmadikként kezdték alkalmazni ezt a módszert, amely azóta is fontos eszköze a madártani kutatásoknak."

Forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/Mad%C3%A1rgy%C5%B1r%C5%B1z%C3%A9s_Magyarorsz%C3%A1gon

 

A gyűrűzésről készült képek az alábbi linken láthatóak:

2018.02.20. - Madarász Ovi - Madárgyűrűzés az óvoda udvarán

 


 
Madarász Ovi - "Nemszeretem" állatok

 

 

 

 

A foglalkozás ezzel a kérdéssel kezdődik:

- "Ki szereti a bogarakat?"

Erre sokan felteszik a kezüket a gyerekek küzül, de mindíg vannak, akik nem.

Következő kérdés - képpel együtt:

- "És a katicát?"

Azt minden gyerek szereti.

- "Pedig a katica is bogár, benne van a nevében is.

Akkor hogy is van ez?"

És innen indul a felfedezés, megismerés.

 

 

Szeretem - nem szeretem.

Miért nem szeretem?

Azért, mert nem ismerem.

De megismerhetem.

 

 

Ez a kérdés mindennap felmerül, az állatokkal kapcsolatban is.

Az óvodában a gyerekek a "Madarász Ovi" foglalkozáson Laci bácsi segítségével ismerkedhettek

meg pár ilyen állattal.

Sok izgalmas szemléltető anyagot rejtett a hátizsák most is, pl. darazsat, darázsfészket,

kígyóbőrt, stb.

És amit már egyszer megismerhettünk, attól talán már nem is kell félni.

És ha nem is sikerült megszeretni - mert ízlés dolga is ez a kérdés-,

a legfontosabb: tisztelni, és vigyázni kell rá.

Ez volt ennek  a foglalkozásnak a célja.

 

Ez a foglalkozás nagyon jól kiegészítette, élménnyel, ismerettel gazdagította az előző heti "Bogárháton" foglalkozást, amit Zoli bácsi tartott.

 

A foglalkozásról készült képek az alábbi linkre kattintva lesznek láthatóak.

 

2018.01.23. - "Nemszeretem állatok"

 

 
Madarász Ovi -4- "Vonuló madaraink - madárgyűrűzés

 

Az időjárás sajnos nem kedvezett az idei madárgyűrűzésnek, amit az óvoda udvarán tartottunk volna.

A szeles, erősen párás levegőben a gyűrűzés nem oldható meg biztonságosan.

Így most Dávid bácsi - Laci bácsit helyettesítette - elmesélte a gyerekeknek, hogy honnan hová vonulnak a vándorló madarak.

A gyűrűzés fontossága is szóba került.

A gyerekek több olyan eszközt - gyűrűket- megfigyelhettek nagyon közelről, amire most volt lehetőség.

A "Madarász Ovi" hagyománya most is folytatódott.

3-ra váltott a kép.... sok "kincs" került elő a hátizsákból, és természetesen most is voltak játékok.

Aki pedig szeretne gyermekével együtt madárgyűrűzésen részt venni, annak szíves figyelmébe ajánljuk ezeket a programot:


Karácsonyi madárgyűrűzés a Farkas-erdőben

 

A foglalkozásról készült képek az alábbi linkre kattintva láthatóak:

 

2017.12.04. - Madarász Ovi -4

 
Madarász Ovi -3- Készülődés a télre

 

 

 

 

A mai foglalkozáson, amit Laci bácsi az MME környezeti nevelője tartott - a gyermekek megtudhatták, hogy készölnek a madarak a télre.

Van, aki elvándorol - élelem hiány miatt - költöző madaraink.

Van, aki ide jön, mert itt talál élelmet - az északibb területekről.

Van, aki közelebb húzódik a lakott területekhez, mert ott találnak könnyebben élelmet.

Őket ismerjük egy kicsit jobban, mert az óvoda udvarán, ill. a környékünkön is láthatjuk

/szén- és kékcinege, csuszka, tengelic, zöldike, őszapó, fekete rigó, vörösbegy ...stb. /.

Megbeszéltük azt is, hogy mivel lehet etetni a madarakat télen, hogy azok egészségesek maradjanak.

Mindezt a képekről /ppt.rő/, de egyéb szemléltető eszközökről ismerhették meg a gyermekek, játékokkal színesítve, mert így lesz az maradandó élmény, tudás.


Mi mér elkezdtük az udvaron a madáretetést.

Már van kint fekete héjú napraforgómag, cinkegolyó és alma.

Ezt fogjuk még gazdagítani a hűvösebb idő eljövetelével hájjal, mazsolával... és természetesen az itatókról sem feledkezünk meg.


Decemberben pedig, ha az időjárás is megfelelő lesz, ismét madárgyűrűzés lesz az óvoda udvarán.


A mai foglalkozásról készült képek az alábbi linkre kattintva láthatóak.

2017,11.21 - Madarász Ovi - Készülődés a télre.

 

 

 

 

feketerigó - hím

 

 

 

vörösbegy

 

 

 

kékcinege

 

 

tengelic

 

 

 

zöldike

 

 

 

őszapó

 

széncinege

 

 

 

 
Madarász Ovi -2- Környékünkön élő madarak

 

 

 

 

 

A nagycsoportos korú gyermekek Laci bácsi segítségével

megismerkedhettek az óvoda környékén élő madarakkal.

Volt, akit közelről megfigyelhettünk... volt, akinek a hangját hallottuk

- azt Laci bácsi képről, ill. plüss madárral megmutatta...

De nemcsak madarakat figyelhettünk meg.

Az is fontos ezeken a foglalkozásokon, hogy a környezetünk változásait

észre vegyék a gyerekek és meglássák az ok-okozat közötti

összefüggéseket.

Mindezt játékokkal is fűszerezve.

 

Az alábbi linkre kattintva a foglalkozáson készült képek láthatóak:

2017.10.24 és 26 - Madarász Ovi

 
Madarász Ovi + "Baglyocskák" az állatkertben

 

Rendhagyó Madarász Ovi foglalkozást tartottunk ma az állatkertben,

amin a "Baglyocska"csoport  - környezeti nevelés" csoportja is részt vett.

A téma: Ragadozó madarak az állatkertben.

A foglalkozást Laci bácsi tartotta most is.

És ma "csak" ezeket figyeltük meg:

- Megfigyeltük a hóbaglyot - és a különböző köpeteket.

- A pingvineknél azt is láttuk, hogy a gondozó éppen etette őket.

- A keselyű napozott - neki hatalmas a szárnyfesztávolsága.

- A tarvarjak "ebédet" kaptak. /Ill. az ott lakó tarajos sül - Dórika/ is - bár ő nem madár...

A gólyák is napozgattak....

A nagy tónál a rózsás és a borzas gödények "szoros" kötelékben úszkáltak,

mintha csak csapatosan keresnének éppen élelmet.

A növények közül pedig a tiszafa és a borostyán kapott ma nagyobb figyelmet.

Nagyon gyorsan elrepült az ott eltöltött idő...

nehezen jöttek el a gyerekek az állatkertből, szívesen maradtunk volna még.

 

2017.10.19. - ZOO.

 
<< Első < Előző 1 2 3 4 5 Következő > Utolsó >>

1. oldal / 5

Gomba (1) csoport

Tulipán (2) csoport

Pillangó (3) csoport

Maci (4) csoport

Margaréta (5) csoport

Cica (6) csoport

Süni (7) csoport

Csigabiga (8) csoport