Madarász Ovi
"Bogárháton" bemutató foglalkozás

 

 

Januárban megismerkedtek már pár "nemszeretem" állattal, a "Madarász Ovi" foglalkozásokon a gyerekek,

ahol szóba került pár rovar - bogár is.

Sasvári Zoli bácsi, aki a "Bogárháton" bemutató foglalkozást tartotta, kiegészítette,

színesítette, új ismeretekkel gazdagította.

A foglalkozáson kiderült a gyerekek számára, hogy

- mit csinálnak télen a rovarok?

- vannak hidegtűrő rovarok, és milyen érdekes, különös azok világa,

- mire jó a "mimikri"?

- rovarok, az álcázás mesterei,

- és természetesen a témához kapcsolódó interaktív játékok nélkül elképzelhetetlen az

óvodás korosztály számára egy jó foglakozás.

A gyerekek  eljátszották egy-egy állat viselkedését is, hogy milyen pl.

hogy gyűjti az élélmét a hangya, illetve a hótöcsök.

Sok-sok vidámság, játszva tanulás.

A hideg téli napokba örömteli hangulatot teremtve, felejthetetlen perceket élhetnek

át a részt vevők.

A bemutató fejlesztő pedagógiai és élménypedagógiai elemekkel, makettek -

(melyek újrahasznosított anyagból készülnek)- hótücsök, ugróvillás, foltos hátú fenyvescincér,

alföldi homokfutrinka, balatoni hínárbogár, mezei tücsök, réti hangya,közönséges állaspók.

De voltak olyan élő példányok - afrikai vándorsáska, afrikai óriás ezerlábú (Lajoska),

csíkoshátú kéregutánzó sáska amiket a gyerekek meg is simogathattak, ha szerették volna.

És szinte mindenki meg érintette ezeket a rovarokat.

Így interaktív módon ismerteti meg a gyerekeket a rovarvilág csodáival.

 

És miért is volt fontos ez?

A "Bogárháton projekt" legfőbb célkitűzése a környezettudatos szemlélet kialakítása, az

élővilág sokszínűségének bemutatása az ízeltlábúak szépségén, hasznosságán keresztül.

Az óvoda udvarán is sok rovar található, ami részben a tudatos "madárbarát kert"

tervezésnek is köszönhető.

A körülöttünk lévő környezet megismerése, elfogadása, megbecsülése, felelősségteljes

megóvása talán legfontosabb, már az óvodás korosztály számára is.

Mi ehhez adtunk éj élményt, megismerési lehetőséget, ismeretet.

 

Az alábbi linkre kattintva lehet azokat a képeket látni, amik a mai foglalkozáson készültek.

Érdemes megnézni, a gyerekek reakcióit, rácsodálkozó, boldog arcukat.

2017.01.25 . - "Bogárháton" bemutató foglalkozás

 
Madarász Ovi - "Nemszeretem" állatok

 

 

 

A foglalkozás ezzel a kérdéssel kezdődik:

- "Ki szereti a bogarakat?"

Erre sokan felteszik a kezüket a gyerekek küzül, de mindíg vannak, akik nem.

Következő kérdés - képpel együtt:

- "És a katicát?"

Azt minden gyerek szereti.

- "Pedig a katica is bogár, benne van a nevében is.

Akkor hogy is van ez?"

És innen indul a felfedezés, megismerés.

 

 

Szeretem - nem szeretem.

Miért nem szeretem?

Azért, mert nem ismerem.

De megismerhetem.

 

 

Ez a kérdés mindennap felmerül, az állatokkal kapcsolatban is.

Az óvodában a gyerekek a "Madarász Ovi" foglalkozáson Laci bácsi segítségével ismerkedhettek

meg pár ilyen állattal.

Sok izgalmas szemléltető anyagot rejtett a hátizsák most is, pl. darazsat, darázsfészket,

kígyóbőrt, stb.

És amit már egyszer megismerhettünk, attól talán már nem is kell félni.

És ha nem is sikerült megszeretni - mert ízlés dolga is ez a kérdés-,

a legfontosabb: tisztelni, és vigyázni kell rá.

Ez volt ennek  a foglalkozásnak a célja.

 

Csütörtökön  a Gomba - Margaréta - Süni; Cica és Csigabiga csoport Emese nénivel hasonló élményeket élt át.

 

 

A foglalkozásokon készült képek az alábbi linken láthatóak

 

2017.01.17 - Tulipán - Pillangó - Maci csoport

 

2017.01.19 - Gomba - Margaréta - Süni - Cica és Csigabiga csoport

 
Madarász Ovi -4- "Madárgyűrűzés az óvoda udvarán"

 

 

 

Különleges esemény volt ma az óvoda udvarán.

A Mikulás nemcsak a szakállát rázta meg - kicsit esett a hó-, de a mai madarászovi

foglalkozása is az volt.

Madárgyűrűzés volt a mai program.

Gondos szervezés és előkészítés után - folyamatos madáretetés és itatók feltöltés volt az

előzmény - a Süni csoport udvarrészén

fel lehetett állítani azokat a hálókat, amik a madarak "befogásához" és gyűrűzéséhez szükségesek.

A hálóba több szén - és egy kékcinke is "fennakadt".

A gyűrűzés után természetesen szabadon lettek engedve a madarak.

Előtte azonban Sarlós Dávid bácsi - ő volt a gyűrűző szakemberünk - megmutatta a

gyerekeknek a különböző gyűrű tipusokat - melyik madaárra mi való.

De azt is elmondta, hogy miért fontos ez - a madaraknak nem fáj - miért fontos az így szerzett

információkat összegyújteni.

A gyerekeknek lehetősége volt egyes példányokat közelebbről is megfigyelni, megsimogatni

és az elengedésnél is aktívan segíthettek.

A meggyűrűzött madarak pedig gyorsan vissza is tértek az etetőkre.

És miért volt különleges esemény ez?

- óvoda területén - ahol forgalom is van - ritkán /alig volt még gyűrűzés

- a gyűrűzött példányok a MI madaraink

/Igaz, hogy ők kóborolnak, de valőszínűleg gyakrabban felkeresik az etetőinket és talán a költóodukban éjszakáznak/

- az etetőkön - udvarunkon - talán még látjuk is őket - akkor is öröm lesz, ha nem is tudjuk leolvasni a gyűrű adatait-

- talán a költóodukat választják majd tavasszal, hogy kicsinyeiket felneveljék.

Nagyon fontos volt ez a gyerekek környezettudatosságának és felelősségvállalásának neveléséhez.


Köszönjük szépen Dávid és Laci bácsinak ezt a különleges élményt.

 

"A madárgyűrűzés a vadon élő madarak egyedi jelölésének egyik, legrégebben és leggyakrabban alkalmazott módszere. Leginkább az egyedi kóddal ellátott gyűrűtípusok elterjedtek, de gyakran színes gyűrűk kombinációját is alkalmazzák. Az egyedi jelölés célja leggyakrabban a vonulás kutatása. Ökológiai, etológiai vizsgálatok során, amennyiben fontos a megjelölt példányok későbbi azonosíthatósága, ugyancsak többnyire ez a bevált módszer
jelenti a megoldást.

Mivel a vadon élő madarak túlnyomó része védett, befogásukhoz és jelölésükhöz A védett állatfajok védelmére, tartására, hasznosítására és bemutatására vonatkozó részletes
szabályokról szóló 348/2006. (XII. 23.) Kormányrendelet
rendelkezései szerinti engedély szükséges!

Magyarországon a világon harmadikként kezdték alkalmazni ezt a módszert, amely azóta is fontos eszköze a madártani kutatásoknak."

Forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/Mad%C3%A1rgy%C5%B1r%C5%B1z%C3%A9s_Magyarorsz%C3%A1gon


A gyűrűzésről készült képek az alábbi linken láthatóak:

2016.12.06. - Földszint


2016.12.08 - Emelet



"A madárgyűrűzés egy kutatási módszer, ami a madarak egyedi jelölésén alapul.
A sorszámozott gyűrűkkel megjelölt madarak minden egyes megfigyelése,

visszafogása vagy megkerülése sokat árul el életükről, különösen mozgásukról, vonulásukról.
A madárgyűrűzés segítségével
- sok más igen hasznos eredmény mellett - megismerhetjük az egyes madárfajok szezonális vonulási útvonalait, pihenő- és táplálkozóhelyeit,
telelőterületeit, végső soron a madárvonulási rendszerek egész Földünket átfogó hálózatát.

A standardizált módszereken alapuló mintavételezés során megfogott, megjelölt és
visszafogott madarak adatainak felhasználásával nyert eredmények
a költőállományok olyan jellemzőire engednek következtetni (pl. túlélési valószínűségek,
a teljes élettartamra vonatkozó reprodukciós siker), 
amelyek szükségesek a populációváltozások hátterében húzódó okok felderítéséhez.


A vizsgázott madárgyűrűzők legtöbbször önkéntes madarászok, természetvédelmi szakemberek vagy kutatók.
A hazai Madárgyűrűzési Központ jelenleg 312 madárgyűrűzőt regisztrál, akik évente hozzávetőlegesen 200 ezer madarat gyűrűznek. 
Ennek jelentős részét a hazai madárgyűrűző állomásokon és tudományos vagy
természetvédelmi projektek keretén belül gyűrűzik.

A jelölés során az egyes madárfajok csüdméreteinek megfelelő, "BUDAPEST" feliratú, sorszámozott fémgyűrűket használnak, amelyeket
a Madárgyűrűzési Központ ad ki. Magyarországon a madárjelölési tevékenységet és a Madárgyűrűzési Központot a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium támogatja."

forrás:http://www.mme.hu/madargyuruzes_es_madarvonulas-kutatas

 
Madarász Ovi -3- Környékünkön élő madarak

 

Ma az óvoda környékén élő madarat figyeltük meg a gyerekekkel.

Sajnos elég kevés volt most a madár, de talán ha megszokják, hogy az óvoda udvarán is több helyen táplálék lesz kihelyezve, akkor több megfigyelésre is lesz lehetőségünk.

Szerencsére azért így is láttunk kék- és széncinegét, dolmányos és vetési varjakat, örvös galambot, feketerigót és szarkát.

A nagy fakopácsnak most csak a hangját hallottuk.

Fészket viszont nagyon sokat találtunk, amit talán a gyerekek mg is mutatnak majd a szüleiknek.

Így pl. az óvoda udvarán látható karvaly fészket is.

Még tudtuk nézni, hogy milyen szép a deres fű.

Megcsodáltuk, hogy a fákról most a hideg hatására szinte esőként hullanak le a levelek, amit meg is szagolhattunk.

Megtudhatták a gyerekek, hogy télen is nagyon fontos, hogy a madarak inni tudjanak, és azt is, hogy honnan juthatnak vízhez.

Laci bácsi hátizsákjából most is kerültek elő "kincsek" - képek, tollak és olyan plüss madarak, amiknek a hangját is meghallgattuk.

 

És elhangzott:

VÉDJÜK A MADARAKAT ÉS NE FELEJTSÜK EL, HOGY MOSTANTÓL MÁR NAGYON FONTOS ETETNI ÉS ITATNI ŐKET.

 

Az alábbi linkre kattintva látható a foglalkozásokról készült képek.

 

2016.11.15. - Földszint

 

2016.11.17. - Emelet

 
Madarász Ovi -2- Készülődés a télre

 

Sajnos a nem kedvező időjárás miatt beszorultunk az épületbe.

Így a foglalkozás támája most a "Készülődés a télre" volt.

A gyerekek megtudhatták Laci bácsitól, hogy melyik állat, hogy készülődik a táplálékban szegényebb időszakra.

Van, aki "elköltözik", van, aki jól "belakik" és átalussza a zordabb időszakot.

Van viszont, aki idejön telelni, mert itt még mindíg kedvezőbb az időjárás számára, mint ahol él.

A vándorló állatok - madarak- túlélését pedig az is segíti, ha a területüket védjük.

Pl.: lassan láthatóak és hallhatóak lesznek a vadludak.

Számukra  - is- fontos, hogy a területüket - nádasokat - védjük.

Mert ha nem így történne, akkor hol tudnának megpihenni, táplálékot találni, mielőtt tovább vonulnának?

És van - ez lesz majd a feladatunk-, akiknek segíteni kell, hogy átteleljenek.

Ennek érdekében megfelelő táplálékot és folyadékot kell majd kihelyezni, nemcsak az óvoda udvarára.

 

A legérdekesebb információ viszont az volt a gyerekek számára, hogy?

"Melegít-e a kabát?"

A helyes válasz:

NEM

Ugyanis nem a kabát vagy a ruhadarab melegít.

A testünk az, ami meleg.

A ruhadarabok, pedig csak abban segítenek, hogy szigetelnek, hogy nem szökjön el a testünk melege.

És e miatt - is- kell rétegesen öltözni  a hidegebb időszakban.

Reméljük. hogy sok gyerek feltette ezt a kérdést otthon is.

 

A foglalkozásokról készült képek az alábbi linkeken láthatóak:

2016.10.18 .Földszint

2016.10.20. - Emelet

 

 

 

 
Madarász Ovi -1- "Madarászunk"

 

 

Elkezdődött az idei madarász ovi programsorozatunk.

Volt, aki számára nem volt ez ismeretlen, de sokan most találkoztak először Laci bácsival,

az MME környezeti nevelő munkatársával, aki a foglalkozásokat tartja.

De azt elmondhatjuk, hogy minden gyerek nagy izgalommal várta már,

mert ennek a sikeres programnak nagy hagyománya van az óvodánkba.

Az első alkalommal a gyerekek napirendjével összehasonlítottuk a madarak egy napját.

Mert bizony velük is hasonló dolgok történnek.

Alszanak - felébrednek - nyújtózkodnak - mosakodnak - esznek...

A PPT-k, szemléltető anyagok és egyszerő játékok segítettek a megértésben.

Az alábbi linkre kattintva Önök is bepillantást nyerhetnek, hogy mi történt és hogy érezhették magukat a gyerekek.

 

 

" Madarász Ovi" - 1 - Madarászunk

 
Katalinpusztán Madarásztunk

Az időjárás is kedvezett ma nekünk. Napsütéses, szél és csapadék mentes időben kirándultunk.

Katalinpusztán, a Gyadai tanösvény egy szakaszát jártuk be.

Itt volt a Madarász Ovi 8., a nevelési év utolsó foglalkozása.

- 2016.04.26.- án a Gomba, Tulipán, Pillangó, Maci, Cica és Csigabiga csoport gyermekeinek.

- 2016.04.28-án a Margaréta és Süni csoport gyermekeinek.

A program különlegessége az volt, hogy nemcsak Laci bácsi nyújtott új ismereteket a gyerekeknek, de Éva néni is.

Megnézhettek a gyerekek több rovart (nünükét, rózsabogarat...), araszoló hernyót.

Láttunk zuzmót, amit a madarak a fészeképítésre is használnak.

Használtunk nagyítót, bogárnézőt.

Hallgattunk madárhangokat (énekes rigót, cinkét, feketerigót, csilpcsalp füzikét, stb.)

Találtunk elütött őzet (sajnos előfordul ez is).

A szurdok völgy aljában pedig, miután elfogyasztották a gyerekek az oviból hozott ebédet, ki lehetett próbálni, ilyen egy hegyoldalba fel és lemenni / futni.

Nagyon jó nap volt, reméljük, hogy a gyerekek sok szép élménnyel gazdagodtak.


A 2016.04.26-án készült képek az alábbi linken láthatóak:

https://plus.google.com/101068415992870685929/posts/7pZNgx55sgn

 

A 2016.04.28-án készült képek pedig itt láthatóak.

Margaréta és Süni csoport:

https://plus.google.com/101068415992870685929/posts/SxQ8otv2urf

 
"Szevasz tavasz", a Farkas-erdőben

 

Szinte nyárias melegben volt a mai "Madarász Ovi" foglalkozás a Farkaserdőben,

a "Szevasz tavasz".

Mit csináltunk?

- Füleltünk, mert szerencsére sok madár van itt. Magevőt, rovarevőt és ragadozót is.

Ahogy az óvoda udvarán is.

- Láttunk - kergetőző mókusokat

- "udvarló" madarakat

- fészkeket (fán és Laci bácsi hátizsákjából előkerülőket)

- Megnéztük a nyíló virágokat (meténg, sárma, árvacsalán, salamonpecsét,  zamatos turbolya- a két utóbbi a levelét meg is illatoztuk).

Nagyon jól éreztük magunkat.

 

Gomba /1/, Tulipán /2/, Pillangó /3/, Maci /4/, Cica /6/ és Csigabiga /8/ csoport

 

https://plus.google.com/101068415992870685929/posts/bc1V1EMLmNW

 

Margaréta /5/ és Süni /7/ csoport

https://plus.google.com/101068415992870685929/posts/https://plus.google.com/101068415992870685929/posts/BS2GaWGX3QQ

 
"A madarak csőre" - Madarász Ovi foglalkozás

(pusztai sas)

Minden madárnak van csőre.

De hány féle....?

A gyerekek ma erről szerezhettek sok új ismeretet Laci bácsi segítségével.

Voltak olyan "madárcsőrök", ami az apró, vagy kemény magvak elfogyasztására alkalmasak.

Voltak, ami apró rovarokéra, vagy a talaj (mocsár) szondázására alkalmasak.

A legizgalmasabb azonban a gyerekek számára a ragadozó madarak csőre volt.

A "titokzatos" hátizsákból, ma olyan szerszámok kerültek elő, amelyeket mi is használhatunk,

és segített elképzelni, hogy "működik" az a csőr, amiről éppen beszélgettünk.

Megemlítésre kerültek olyan különleges csőrök is, amikről ritkábban lehet hallani,

pl.: keresztcsőr, ollóscsőr...

(Keresztcsőrű pinty)

 

( Afrikai ollóscsőrű madár)

És természetesen most is voltak "plüss madarak", amik hangja színesítette a foglalkozást.


A foglalkozásról készült képeket az alábbi linkre kattintva lehet megnézni :)

 

https://plus.google.com/101068415992870685929/posts/NMrFK39wzxK

 

 
"Bogárháton" bemutató foglalkozás

A Deák Óvoda 2015. decemberétől már háromszoros „Zöld óvoda” címmel büszkélkedhet.

A hozzánk járó nagycsoportos korú gyerekek rendszeresen részt vesznek madarász ovi

foglalkozásokon.

Itt januárban megismerkedtek már pár "nemszeretem" állattal,

ahol szóba került pár rovar - bogár is.

Sasvári Zoli bácsi, aki a "Bogárháton" bemutató foglalkozást tartotta, kiegészítette,

színesítette, új ismeretekkel gazdagította.

 

A foglalkozáson kiderült a gyerekek számára, hogy

- mit csinálnak télen a rovarok?

- vannak hidegtűrő rovarok, és milyen érdekes, különös azok világa,

- mire jó a "mimikri"?

- rovarok, az álcázás mesterei,

- és természetesen a témához kapcsolódó interaktív játékok nélkül elképzelhetetlen az

óvodás korosztály számára egy jó foglakozás.

A gyerekek  eljátszották egy-egy állat viselkedését is, hogy milyen pl.

elbújni egy virágban - tegzeske-, vagy milyen nehéz táplálékot szerezni - imádkozó sáska.

Sok-sok vidámság, játszva tanulás.

A hideg téli napokba örömteli hangulatot teremtve, felejthetetlen perceket élhetnek

át a részt vevők.

A bemutató fejlesztő pedagógiai és élménypedagógiai elemekkel, makettek -

(melyek újrahasznosított anyagból készülnek ) hótücsök, skarlátbogár, sarki medvelepke

hernyó, csapó cserebogár, viráglakó karolópók, pannon lapos futó, sárgafenekű

darázscincér, csíkos poloska-, élő példányok - madagaszkári bütykös csótány, kéregutánzó

sáska, koronás levéllábú sáska - segítségével, interaktív módon ismerteti meg a gyerekeket

a rovarvilág csodáival.

Az élő példányokat a "bátrak" meg is érinthették.

És szinte mindenki bátor volt.


És miért is volt fontos ez?

A "Bogárháton projekt" legfőbb célkitűzése a környezettudatos szemlélet kialakítása, az

élővilág sokszínűségének bemutatása az ízeltlábúak szépségén, hasznosságán keresztül.

Az óvoda udvarán is sok rovar található, ami részben a tudatos "madárbarát kert"

tervezésnek is köszönhető.

A körülöttünk lévő környezet megismerése, elfogadása, megbecsülése, felelősségteljes

megóvása talán legfontosabb, már az óvodás korosztály számára is.

Mi ehhez adtunk éj élményt, megismerési lehetőséget, ismeretet.

 

A foglalkozáson készült képeket az alábbi linkre kattintva lehet megtekinteni:

 

https://photos.google.com/share/AF1QipPz05XW-ahOMfWODWNMTQhPwSCN44N40DfcazSLRqlLQlTou_IxewFHUL6my4zf5A?key=amZCNFc5cXI5MWVfRlplal9WMjVmRVZUMFBVR3B3

 
<< Első < Előző 1 2 3 4 Következő > Utolsó >>

2. oldal / 4

Gomba (1) csoport

Tulipán (2) csoport

Pillangó (3) csoport

Maci (4) csoport

Margaréta (5) csoport

Cica (6) csoport

Süni (7) csoport

Csigabiga (8) csoport