Keresés

Szavazások

Hová szervezzünk kirándulást a "Bakancsos túrázóknak" /programlehetőség a családoknak
 

Naptár

Fórum

Felhasználó

Újpest Önkormányzatának hírei

Díjaink

Újpest Önkormányzatának hírei

Gyógypedagógia
Az iskolaválasztás szempontjai

Sokan kérnek tőlünk tanácsot, hogy mi alapján válasszanak gyermeküknek iskolát.

A bővebben jelzés alatt olvasható egy cikk, amit Deliága Éva pszichológus rt a témával kapcsolatban:

 

 

2017. január 16. - Deliága Éva pszichológus


Közeledik a döntés ideje. Idén iskolás lesz a gyerek. De hol? Mert: körzetes, népszerű,

kicsi az osztálylétszám, a szomszéd gyerek is oda jár, közel van, tyúkanyó típusú tanító néni,

én is oda jártam, jó hírű, két tanítási nyelvű, innen könnyű bekerülni jó gimnáziumba, a gyerek legjobb barátja ide fog járni…

milyen szempont szerint válasszon a szülő iskolát?

Fő szempontok, melyeket fontos figyelembe venni az iskolaválasztáskor

 

Tanító

Ahogy mondani szokták, nem is iskolát, hanem tanítót kell választani a gyermeknek.

A gyerekek érzelmi alapon működnek, akkor fog érdeklődni a tanulás iránt, ha kötődik a tanító nénihez,

ha vágyik az elismerésére, a dicséretére. A tanító személyisége fontos, hogy passzoljon a gyermekéhez,

szimpatikusak legyenek egymás számára. Kiabálós, katonás stílusú tanító nénitől félni fog

a szorongó gyermek, és ez a fokozott izgalom, aggódás, szorongás gátolni fogja a tanulásban, és abban is,

hogy jól érezze magát az iskolában. Más gyerekek szeretik, ha tiszták a keretek, ha megvannak a szabályok,

amin belül mozoghatnak és nem különösebben érzékenyek az emeltebb hangú kommunikációra.

Sok gyereknek beválik a tyúkanyó típusú tanító néni, aki elsősorban szeret és csak másodsorban vár el, szid le, büntet.

Ne feledjék: a gyermekből nem lesz hipp-hopp, komoly elsős, az érzelmi biztonságot adó,

velük kedves, odafigyelő tanító segíthet átívelni a kezdeti nehézségeken.

 

Speciális tagozat

Vannak olyan gyerekek, akiknél már óvodáskorban kitűnik, hogy valamiben kiemelkedőek,

vagy valami iránt kifejezetten érdeklődnek, vagy van hozzá affinitásuk.

Így egyes gyerekeknél a legmarkánsabb szempont, hogy az adott képességnek,

tehetségnek megfeleljen a választott osztály tagozata. Így a nyelvekben tehetséges gyerek mehet nyelvi tagozatra,

a reál beállitódású matektagozatra, a sportos alkatú, mozgékony gyermek tesi tagozatra és a

tisztán éneklő, zene iránt érdeklődő ének-tagozatra. A szerencsés esetben ezek a párosítások a

gyermek érdekét szolgálják, arra azonban vigyázni kell, hogy ne küldjék az örökmozgó,

sportokban kiemelkedően ügyes gyereket ének tagozatra, vagy ne kerüljön az egyértelműen

humán érdeklődésű gyermek reál tagozatra. Amellett, hogy előfordulhat, hogy egy gyermek

több dologban is kiemelkedő, óriási károkat lehet azzal okozni, ha valakit nem neki való közegbe

helyeznek. Az a gyerek, aki sport osztályban kitűnne fizikai erejével, robbanékony gyorsaságával,

fáradhatatlanságával, magatartászavarosnak titulást rossz tanuló lehet az ének-zene tagozaton.

Nagyon nem mindegy, hogy a gyermek mennyi sikerélményhez jut, és mennyire tudja kibontakoztatni

a benne rejlő képességeket. Előfordulhat olyan is, hogy a gyermek számára a legjobb döntés a sima,

tagozat nélküli osztály, hiszen vannak későn érő típusok, akiknél majd később válik el, hogy milyen irányba érdemes terelgetni őket.

 

Közelség

Ez az egyik fő szempont szokott lenni, és nem csak a szülők kényelme miatt.

A gyermek számára is fontos, hogy hány órakor kell reggel felkelni, és, hogy hány perc alatt ér haza délutánonként.

Később azzal is lehet számolni, hogy majd egyedül haza tud jönni az iskolából, ha az nincs túl messze.

A közeli iskola azért is jó, mert az osztálytársak jó része is a közelben fog lakni, így ez segíti az iskola

utáni programok szervezését, a barátkozást. A közeli iskola csak akkor essen ki a választható iskolák

köréből, ha néhány másik fő szempont nem érvényesül, vagy vállalhatatlanul előnytelen.

 

Napirend/udvar

Fontos megnézni, hogy mekkora az iskola udvara, és azt milyen gyakran használják.

Minden elsős gyermek alapvetően játékos még, és vágyik a szabad levegőn töltött mozgásra,

a kötetlen játékidőre. Ha az udvar ici-pici, vagy csupa beton, vagy szinte sosem tartózkodnak

kint a gyerekek, az nyilván nem előnyös. Ha a leendő elsősök napirendje túl strukturált, rövidek a szünetek,

alig jut idő ebédelni, szabad játékra, az önmagában is leterhelő lehet a kis elsős számára.

 

Elvárások/osztályzás

Érdemes előzetesen tájékozódni az iskolában szokásos jutalmazó/büntető rendszerről.

vannak olyan aranyos kezdeményezések, amikről mindenki eldöntheti, hogy motiválják-e az ő gyerekét,

pl.: hogy matricát lehet kapni szépen elvégzett munkáért. Ugyanígy mérlegelendő, hogy hogyan fog hatni

a fekete pont vagy intő a leendő kisdiák érzelemvilágára, és nem árt tudni, hogy ezeket milyen sűrűn és

miért osztogatják. Vannak merevebb, szigorúbb, poroszosabb iskolák, ahol a magatartást pl. naponta értékelik,

vagy a dolgozatokat százalékos formában jelzik vissza. Az adott iskolának, vagy konkrétan a tanítónak

nagy szerepe lehet abban, hogy mennyire kezeli rugalmasan a rendelkezésére álló jutalmazási-motiváló eszközöket.

 

Osztálylétszám

Nagy osztálylétszám esetén biztos, hogy nehezebb dolguk van, mind a gyerekeknek, mind a tanítóknak.

A differenciált, személyre szabott oktatás, extra külön figyelem biztos, hogy kevésbé megvalósítható

nagy osztálylétszám esetén. Sok gyereket zavar és leterhel a konstans alapzaj, a nagy zsibongás.

A nagy osztálylétszám inkább kényszer, ha tehetik, minden szülőnek érdemesebb kisebb osztálylétszámú

osztályt keresnie, ennek leginkább csak előnyei vannak, míg a nagyobb létszámnak lehet hátránya.

 

Osztály összetétel

A létszámon kívül, fontos szempont még az összetétel, fiúk-lányok aránya.

Barátkozás, beilleszkedés szempontjából jó, ha ez az arány nagyjából fele-fele, hiszen el lehet képzelni,

hogy 5 fiú 25 lány között ’elveszik’ és kisebb eséllyel találhatnak a fiúk barátot, mint, ha mondjuk 14 fiú közül választhatna.

Ebben az életkorban gyakran előfordul, hogy a saját nemükhöz húznak a gyerekek, és bár elvétve előfordulnak

vegyes nemű barátságok is, azért jó, ha van választék azonos nemű társakból is. T

ovábbá az aránytalan osztályösszetétel pedagógusok elvárásait is eltolhatja, ha a példánál maradva: a lányok mellett,

főként az a pár fiú képviselné az elevenséget, mozgékonyságot, így őket könnyebben titulálhatják rossznak,

hiszen óhatatlanul megjelenik a sokszor alkalmazkodóbb, szabályokat jobban betartó lányokkal való összehasonlítás.

 

Hangulat

Szubjektív szempont, ami nem elhanyagolható mégsem.

Milyen hangulatú az iskola épülete? Milyen érzés oda belépni? Hodály, vagy családias?

Komor vagy napfényes? Csendes vagy zsibongó? Ilyet kívánna gyermekének, akinek lehet,

8 évig ide kell majd járnia? Ezek az intuitív megérzések is sokat kell, hogy számítsanak a választásnál,

hiszen egy jó hangulatú helyre engedi el szívesen a szülő csemetéjét.

Érdemes alaposan körbejárni a témát, tájékozódni a lehetőségekről, elmenni tájékoztatókra,

nyílt napokra, iskola-kóstolgató programokra, beszélni már iskolás gyerekek szüleivel,

megfontolni az alternatív vagy alapítványi iskolák kínálatát is.

 

Összegzésképpen elmondható, hogy a jól megválasztott iskola garantálhatja,

hogy a gyermek majd szeressen oda járni, kedvelje a tanítóját és az osztálytársait, szeressen tanulni,

hiszen összességében ez a cél!

 

iskolavalasztas.jpg
 
Nem szereti, ha mesélek neki – mit tegyek?

A legtöbb gyerek szereti, ha lekuporodunk mellé a szőnyegre, vagy bekuckózunk a fotelba, és mesélünk neki. Akár könyvből, akár fejből – csak az a fontos, hogy mondjuk azt a mesét! Még, még, még…

El sem akarjuk hinni, hogy vannak gyerekek, akik ezt nem szeretik. Egyszerűen kiveszik a kezünkből a könyvet, becsukják, és még el is dobják jó messzire…sajnos ezzel ördögi kör veheti kezdetét, hiszen anyaságunkat a gyermekünkkel való kapcsolat is alakítja.

Jó anyaként reagálunk az igényeire, és ha nem szeret mesét hallgatni, de autózni igen, akkor inkább autózunk. Ez teljesen rendben is van.

Csakhogy az olvasás nagyon fontos, legalább annyira, mint a közös autózás! Így, ha rendszeresen elmarad, nem ússzuk meg következmények nélkül.

Pszichológusok figyelték meg, hogy a figyelemzavarral, illetve diszlexiával diagnosztizált gyerekekről gyakran említették a szüleik, hogy nem szerették a mesélést, de főleg a felolvasást.

Sajnos ez a tény inkább kedvezőtlen irányba befolyásolta a fejlődésüket a későbbiekben is.

Valószínűsíthető, hogy azért nem kedvelték eme közös tevékenységet, mert nem értették pontosan a történetet. Figylemzavar esetén elkalandozott a figyelmük, és elvesztették a mese fonalát, diszlexia esetében pedig a szókincs hiányosságai miatt nem kerekedett ki számukra a történet.

De akkor mégis, mit tehetünk?

Először is, próbáljuk meg kideríteni, miért nem szereti ezeket az alkalmakat?

  • Biztos, hogy a korosztályának megfelelő mesét olvassuk neki? Próbáljunk meg visszalépni, hátha csak ez a gond.
  • Nem fáradt, amikor olvasni próbálunk? Ne csak estimesét olvassunk, hanem próbálkozzunk hétvégén délelőtt, vagy akár reggeli után, amikor még biztosan nem fáradt.
  • Volt már alkalma szabadon tevékenykedni, mozogni?

Ha a fentiek nem vezetnek eredményre, több dolgot is megpróbálhatunk!

  1. Diavetítés: a diavetítés során a figyelem fókusza igen erősen a diára helyeződik, sokkal hatékonyabban rabul ejti  a gyerekeket, mintha  könyvből olvasnánk. Elképzelhető, hogy a diavetítés során könnyebben ráérez a történetek okozta élményre, és később már a könyvből olvasás is felkelti az érdeklődését.
  2. Bábozás: mozgalmasabb lesz számára a történet, mert nem csupán passzív hallgatója lehet, hanem aktív résztvevője is! Nem kell rögtön bábokra beruházni, tökéletesek a plüssjátékai is!
  3. Nézz a szemébe, miközben mesélsz! Tudom, nehéz így könyvből olvasni, de lehet, hogy a gyermekednek szüksége van a veled való kapcsolatra mesehallgatás közben is!
  4. Énekeljetek, mondókázzatok! Elképzelhető, hogy a mese még túl hoszzú, és monoton szöveg számára.
  5. Csak nézegessétek a könyveket! Keltsd fel az érdeklődését a képek iránt, beszéljétek meg, mit lát az egyes oldalakon!
 
GYÓGYPEDAGÓGIA

Hol található az épületben?

Emelet

Utazó gyógypedagógusok

- Szomatopedagógusok

Schubertné Lázárovics Izabella /Iza néni

Utazó gyógypedagógus

- Logopédus

Gyógypedagógiai asszisztens

Buza-Szlávecz Erika /Erika néni

 


Gomba (1) csoport

Tulipán (2) csoport

Pillangó (3) csoport

Maci (4) csoport

Margaréta (5) csoport

Süni (7) csoport

Csigabiga (8) csoport